Kroužek ve 2.pololetí
Po Velikonocích následovala největší akce – exkurze do ČNB v Praze. Zde díky výstavě „Lidé a peníze“ se žáci dozvěděli o historii platidel,o vzniku a fungování ústavu ČNB a další zajímavosti. Z dalších exkurzích,kterých byla naplánována celá řada.se v důsledku časové tísně povedly uskutečnit do firmy BETAS a do SportivoPrint v Lipovci. Zde bylo hlavním záměrem porovnat dvě rozdílné podnikatelské oblasti,nakouknout pod pokličku výroby.
V oblasti fiktivní firmy jsme pokračovali v tvorbě organizačního diagramu firmy,byly vytvořeny jednotlivé oddělení firmy,na místa dosazeni zodpovědní pracovníci. K jednotlivým pracovním místům byly přiřazeny jednotlivé pracovní činnosti,na jejichž plnění dohlíží jednatelé firmy. Jako tvořivá činnost byla tvorba vizitik na základě předlohy a s ní spojené další činnosti,jako například návrh inzerátu do novin pro nabídku volných pracovních míst,jako reklama do inzertních novin.
Pokračovali jsme dále se seznamováním s různými webovými portály, jako jsou www.infoabsolvent.cz nebo www.istp.cz . Získali jsme informovanost o organizaci CEFIF,ale registraci na tomto portálu jsme neuskutečnili,neboť vzhledem k účastníkům žáků ve firmě a jejich odchodu ze ZŠ firma dále pokračovat nebude a zanikne. Rozvíjeli jsme diskuze o využití fiktivní firmy v praxi,jejjí přínos a také případná hrozící rizika.
Celkově po dosavadních zkušenostech hodnotíme tento projekt velmi pozitivně. Jelikož tématu podnikání nejsou nějak speciálně vyhrazeny hodiny ve vyučování, bylo toto zaměření zcela vyjímečné, co se náplně týká. Samozřejmě, že také hodně záleželo na učitelích, jak se dokázali s tímto tématem vypořádat a jak dokázali vést žáky k tvořivé činnosti.
Samozřejmě, že při práci se naráželo i na některé problémy, respektive s dotazy, proč se zde snažit podnikat, když vůbec nechci, nemám zájem. Ale zde přece nejde žákovi nutit podnikání jako živnost, ale spíše ho právě motivovat k tomu, aby se jeho negativní postoj k podnikání(většinou je dost často spjat s podnikáním v rodině,v jiném případě na pohodlnost žáka) změnil a žák měl možnost srovnat, jaká činnost bude v jeho životě nakonec lepší.
Určitě je ale na druhou stranu dobré, žáky informovat o případných problémech, které mohou v podnikání vzniknout, někdy vedoucí až k samotnému krachu a zániku firmy. Zde je určitě několik růzdých důvodů, jak k tomu může dojít,at už to je dáno v počátku, kdy není dostatečně vypracován podnikatelský záměr nebo přes nedokonalé účetnictví, možnou zpronevěru, špatné investice, nedokonalé služby apod.